«Πολιτιστική κληρονομιά και τεχνολογία παντρεύονται και μάλιστα πολύ αρμονικά», τόνισε μιλώντας στο Radio Me και την εκπομπή “Δεύτερος Καφές” ο καθηγητής Δημήτρης Πλεξουσάκης Διευθυντής του Ινστιτούτου Πληροφορικής του ΙΤΕ, με αφορμή δύο διημερίδες που πραγματοποιήθηκαν σε Αθήνα και Ηράκλειο με θέμα την προστασία και ανάδειξη της πολιτιστικής κληρονομίας αλλά και την παρουσίαση του έργου “ΠΡΩΤΕΑΣ” στο χώρο της Εθνικής Πινακοθήκης.
«Μέσω των εργαλείων τεχνολογικής πληροφορικής και επικοινωνιών το περιεχόμενο των χώρων πολιτισμού αλλά και εκθέσεων μπορούν να φτάσουν σε όλο τον κόσμο χωρίς να είναι κανείς παρών! Μάλιστα νέες τεχνολογίες – μέσω εικονικής πραγματικότητας – επιτρέπουν και την εμβύθιση του επισκέπτη σε χώρους που φιλοξενούν πολιτιστική κληρονομιά. Αυτά τα βλέπουμε να εμφανίζονται όλο και περισσότερο σε διάφορα μέρη του κόσμου», σημείωσε ο κ.Πλεξουσάκης εξηγώντας πως καταρχάς η νέα τεχνολογία επηρεάζει την καθημερινή μας ζωή.
Ωστόσο, υπάρχουν και άλλες πλευρές όχι τόσο εμφανείς στο ευρύ κοινό και σχετίζονται με την δουλειά που κάνουν οι ειδικοί του χώρου, όπως οι αρχαιολόγοι και οι συντηρητές έργων τέχνης στο να τεκμηριώσουν με επιστημονικό τρόπο την δουλειά τους και αυτή η γνώση να επικοινωνηθεί και σε άλλου επιστήμονες. «Ιδιαίτερα σημαντικό είναι να χρησιμοποιήσουμε τις νέες τεχνολογίες για να διατηρήσουμε την πολιτισιτκη κληρονομιά που απειλείται από τις αλλαγές στο περιβάλλον εκτός από την πάροδο του χρόνου, ενώ αν μιλάμε πχ για πίνακες ζωγραφικής χρήζουν συντήρησης επίσης λόγω του χρόνου που περνά αλλά και των συνθηκών φύλαξής τους. Αυτό είναι ένα διεπιστημονικό αντικείμενο για να μπορέσουμε να διατηρήσουμε και να αναδείξουμε την πολιτιστική μας κληρονομιά όσο το δυνατό καλύτερα», σημείωσε συγκεκριμένα ο κ.Πλεξουσάκης.
Σε αυτό το πλαίσιο, ο καθηγητής αναφέρθηκε στο έργο «ΠΡΩΤΕΑΣ» – ΠΡοηγμένο σύστημα συλλογής και διαχείρισης αναλυτικΩν δεδομένων για την ανοιχτή προς το κοινό ΤΕκμηρίωση, και συντήρηση ζωγρΑφικών έργων τέχνηΣ μεγάλων διαστάσεων», το οποίο παρουσιάστηκε στην Εθνική Πινακοθήκη και αφορά στην πρόκληση της συντήρησης του εμβληματικού έργου του C. L.L. Muller «30η Μαρτίου 1814», διαστάσεων 8,45×4,45m.
«Ήταν μια πρωτοβουλία του Ινστιτούτο Πληροφορικής σε συνεργασία με την Εθνική Πινακοθήκη. Οι μεγάλες διαστάσεις και το γεγονός ότι ήταν για δεκαετίες τυλιγμένο σε ρολό σε μία αποθήκη είχε υποστεί και μεγάλες φθορές. Προτείναμε να δοθεί η δυνατότητα να δημιουργηθεί ένα Εργαστήριο Ανοιχτής Θέασης ώστε να γίνει η συντήρησή του καθώς λόγω διαστάσεων δεν μπορεί να συντηρηθεί με τον συμβατικό τρόπο. Έπρεπε να γίνουν ειδικές κατασκευές για να έχουν πρόσβαση οι συντηρητές και έτσι δημιουργήσαμε μια ρομποτική πλατφόρμα που θα τους επέτρεπε να εντοπίζουν με μεγάλη ακρίβεια τα σημεία στα οποία θέλουν να παρέμβουν κάτι που ήταν αδύνατο τα προηγούμενα χρόνια», ανέφερε ο Δημήτρης Πλεξουσάκης προσθέτοντας ότι «πλέον οι ίδιες τεχνικές μπορούν να χρησιμοποιηθούν και σε άλλα έργα τέχνης, ασχέτως διαστάσεων. Γίνεται μια καλή αρχή και ευελπιστούμε ότι θα συνεχιστεί αυτή η δραστηριότητα είτε πάλι με την Εθνική Πινακοθήκη, είτε με όποιο μουσείο εντός ή εκτός Ελλάδας θέλει να υιοθετήσει τέτοιες πρακτικές».
Ακούστε ολόκληρη τη συζήτηση του Δημήτρη Πλεξουσάκη με την Σώτια Πεντεδήμου εδώ:
More Άρθρα for Show: Δεύτερος Καφές